του Γιώργου Πισσαλίδη *
Ξεκινά στις 16 Σεπτεμβρίου το «16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθηνών - Νύχτες Πρεμιέρας Conn-X» στα σινεμά «Αττικόν», «Απόλλων» (αμφότερα Σταδίου 19) και «Δαναός 1 & 2» (Κηφισίας 109). Ανάμεσα σε πρόσφατες παραγωγές, αφιερώματα σε μεγάλους σκηνοθέτες και «προχωρημένες» ταινίες, εμείς διαλέξαμε εκείνες που μάς ταιριάζουν ιδεολογικά, αισθητικά ή που οι υποθέσεις μας φαίνονται ενδιαφέρουσες. Εσείς απλώς προνοήστε μέρες πριν για τα εισιτήριά σας.
Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου
Μπόυ του Τάικο Ουαϊτίτι (Νέα Ζηλανδία). Τι και αν ο 11χρονος Mπόυ είναι ορφανός από μητέρα και ο πατέρας του είναι ένας κακομοίρης κακοποιός; Η ψύχωση του με τον Μάικλ Τζάκσον και η αχαλίνωτη φαντασία του δικαιολογούν όλα τα στραβά του κόσμου των μεγάλων. Ένα φιλμ γεμάτο νοσταλγία για την δεκαετία του ‘80, που σου φτιάχνει το κέφι. Δαναός 1, 18:00.
Μία Οικογένεια της Περνίλ Φίσερ Κρίστενσεν (Δανία). Η Ντίτε είναι έτοιμη να μετακομίσει στην Νέα Υόρκη για την δουλειά των ονείρων της, όταν ο πατέρας της αρρωσταίνει και την υποχρεώνει να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση. Μία αρχετυπική ιστορία για την σύγκρουση επιθυμιών και καθήκοντος που κέρδισε το βραβείο κριτικών «Firesci» στο Φεστιβάλ Βερολίνου. Αττικόν 18:00.
Μία Γυναίκα, ένα Όπλο και ένα Νούντλ Μπαρ του Ζανγκ Γιμού. Ένας μοχθηρός και πανούργος ιδιοκτήτης νούντλ μπαρ, αναθέτει σε έναν ντέτεκτιβ να σκοτώσει την γυναίκα του και τον εραστή της. Όμως τα πράγματα δεν έρχονται όπως τα ήθελε. Ο σκηνοθέτης που μας έδωσε τα αριστουργήματα της waxia, «Ήρωας» και «Ιπτάμενα Στιλέτα», σε ένα ριμέικ του «Μόνο Αίμα» των αδελφών Κοέν, μεταφερμένο στην μεσαιωνική Κίνα, που συνδυάζει πολεμικές τέχνες, φανταστικά κοστούμια και βιτριολικό χιούμορ. Δαναός 1, 20:15.
Μόντε Κάρλο του Έρνστ Λιούμπιτς (Η.Π.Α, 1930). Η προληπτική κόμισσα Έλεν παρατάει τον λιμοκοντόρο πρίγκιπα Όττο και τζογάρει δίχως αύριο στο καζίνο του Μόντε Κάρλο. Όταν μένει ρέστη, για καλή της τύχη, κοντά βρίσκεται ένας κόμης, ο Ρούντολφ. Μια σοφιστικέ ρομαντική κωμωδία σε μιούζικαλ περιτύλιγμα, να την πιεις στο ποτήρι. Δαναός 2, 20:30. Επαναλαμβάνεται την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου, Δαναός 2, 18:15.
Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου
Μέχρι να σε βρω του Ροντρίγκο Γκαρσία (ΗΠΑ). Ένα μυστικό ενώνει τις ζωές τριών, αγνώστων μεταξύ τους, γυναικών και επηρεάζει τις πιο στενές τους σχέσεις. Όταν αποκαλυφθεί, οι ζωές τους θα αλλάξουν για πάντα. Με τους Ναόμι Γουότς, Άνετ Μπένινγκ και Σαμουέλ Τζάκσον. Αττικόν, 18:00.
Να ζει κανείς ή να μην ζει του Έρνστ Λιούμπιτς (ΗΠΑ, 1942). Αφού σατίρισε ανελέητα τον κομμουνισμό στην «Νινότσκα», ο μεγάλος Λιούμπιτς σατιρίζει τώρα τους ναζί, με ένα ερωτικό τρίγωνο από Πολωνούς ηθοποιούς να μπαίνει στην Αντίσταση. Απόλλων, 20:00.
Σκοτεινή Καρδιά του Φίλιπ Ρίντλεϋ. Μετά από δέκα χρόνια σιωπής, ο σκηνοθέτης του «Διάφανου Δέρματος» επιστρέφει με μία φαουστική ιστορία τρόμου. Αττικόν, 23:00.
Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου
Νινότσκα του Έρνστ Λιούμπιτς (Η.Π.Α, 1939). Η Γκρέτα Γκάρμπο στο ρόλο μιας κομισάριας, που έρχεται στο Παρίσι για λογαριασμό της Σοβιετικής κυβέρνησης και γοητεύεται από τις ανέσεις του καπιταλισμού και τον έρωτα ενός κόμη (Μέλβιν Ντάγκλας). Η δημοφιλέστερη αντικομμουνιστική ταινία όλων των εποχών είναι μία ανελέητη σάτιρα με ατάκες όπως «Τι νέα;» «Υπέροχα. Οι δίκες της Μόσχας είχαν μεγάλο σουξέ! Τώρα υπάρχουν λιγότεροι αλλά καλύτεροι Ρώσοι». Δαναός 1, 19:45. Επαναλαμβάνεται την Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου στον Δαναό 2, 17:30.
Ευλογημένες Ψυχές της Άννα Κόκκινος (Αυστραλία). Επτά παιδιά περιπλανούνται στο επικίνδυνο αστικό τοπίο, ενώ οι μανάδες τους αγωνιούν στο σπίτι. Με την υπέροχη Βικτώρια Χαραλαμπίδου («Νύφες», «Ψυχή Βαθιά») στο ρόλο μίας θρησκευόμενης που αμελεί το ένα παιδί της προς χάριν του άλλου. Παρουσία της σκηνοθέτιδος. Αττικόν, 20:00.
Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου
Μπελάδες στον Παράδεισο του Έρνστ Λιούμπιτς (ΗΠΑ, 1932). Την εποχή της Μεγάλης Ύφεσης, ένας κλέφτης του τζετ σετ και μία πορτοφολού που παρουσιάζεται ως κόμισσα, τα φτιάχνουν και συνεργάζονται για να εξαπατήσουν μία εύπορη γυναίκα. Όμως ο κλέφτης ερωτεύεται το θύμα του. Ιστορικός ακρογωνιαίος λίθος του σκρούμπολ και αιώνια επιρροή για κάθε ρομαντική κομεντί. Δαναός 1, 20:15. Επαναλαμβάνεται το Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου στον Δαναό 2, 22:30.
Τhe Town του Μπεν Άφλεκ (Η.Π.Α) Αδίστακτος κακοποιός ερωτεύεται την γυναίκα που είχε κρατήσει όμηρο σε μία ληστεία τραπέζης, βάζοντας σε κίνδυνο την συμμορία του, που παρακολουθείται από το FBI. O Μπεν Άφλεκ γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε ένα υπέροχο δραματικό θρίλερ για την βία, την φιλία και την προδοσία, ξαναβάζοντας πλώρη για τα επόμενα Όσκαρ. Αττικόν, 22:45.
Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου
Λέμυ των Γουές Ορσόσκυ και Γκρέγκ ΌΛιβερ (ΗΠΑ). Ένα μπαρουτοκαπνισμένο ντοκιμαντέρ για τον αναρχοεθνικιστή ηγέτη των «Μότορχεντ». Απόλλων, 19:45. Επαναλαμβάνεται την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου στον Δαναό 1, 20:00.
Inside Job του Τσάρλυ Φέγκιουσον (Η.Π.Α). Θέλετε να μάθετε ποιοι είναι οι πραγματικοί υποκινητές της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης; Δείτε τους σε αυτό το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ που ρίχνει φως κάτω από το τραπέζι, ξεμπροστιάζοντας χωρίς έλεος την απληστία της Γουώλ Στρητ και των golden boys της Goldman Sachs. Αττικόν, 20:00.
Το Παιδί-Θαύμα του Λυκ Ντιόν (Καναδάς). Η αληθινή ιστορία του «Μικρού Καναδέζου Μότσαρτ», Αντρέ Ματιέ, ο οποίος σε ηλικία 6 ετών μάγεψε με τις συνθέσεις του κοινό και κριτικούς σε Λονδίνο, Παρίσι και Νέα Υόρκη. Η εκτόξευση στην κορυφή και η ελεύθερη πτώση στον αλκοολισμό και την κατάθλιψη σε μία αυθεντική τραγωδία, γραμμένη στο πεντάγραμμο. Δαναός 2, 20:15.
Ο Δολοφόνος Μέσα μου του Μάικλ Γουίντερμπατομ (ΗΠΑ). Ο έρωτας για μία όμορφη πόρνη (Τζέσικα Αλμπα), που πρέπει να διώξει από μία κωμόπολη του ‘50, είναι η απαρχή της καθόδου στην κόλαση για ένα βοηθό σερίφη και σίριαλ κίλλερ (Κέηζυ Άφλεκ). Βασισμένη στο ομώνυμο pulp αριστούργημα του Τζιμ Τόμσον, η ταινία είναι μία εκπληκτική σπουδή στον άρρωστο ψυχισμό ενός δολοφόνου. Δαναός 1, 22:30.
Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου
O Tρότσκυ του Ζακόμπ Τιερνί (Καναδάς). Φοβερή σάτιρα με τον 17χρονο Λέον Μπορνστάιν να πιστεύει ότι είναι η μετεμψύχωση του Λέον Τρότσκυ. Στόχοι του να εξοριστεί (δις), να παντρευτεί μεγαλύτερη του γυναίκα και να δολοφονηθεί σε θερμό κλίμα. Το σχέδιο του ξεκινάει με μια υποκίνηση απεργίας στο εργοστάσιο του πατέρα του. Βραβείο Κοινού σε τρία φεστιβάλ. Αττικόν, 17:45.
Ας Περιμένει ο Παράδεισος του Ερνστ Λιούμπιτς (Η.Π.Α, 1943). Ο Χένρυ Βαν Κληφ (Ντον Αμίτσι) πεθαίνει. Το πνεύμα του φτάνει στον Άδη και προσπαθεί να πείσει τον Σατανά ότι υπήρξε πολύ σκάρτος, ώστε να μπει άνετα στην Κόλαση.
Great Directors της Άντζελα Ισμαϊλας (ΗΠΑ). Μπερνάντο Μπερτολούτσι, Ντέηβιντ Λυντς, Στήβεν Φρίαρς, Κεν Λόουτς, Ανιές Βαρντά, Λιλιάνα Καβάνι, Τοντ Χέϊνς, Κατρίν Μπρεγιά, Ρίτσαρντ Λίνκλέιτερ και Τζων Σέηλς. Δώδεκα ζωντανοί θρύλοι του κινηματογράφου αποκαλύπτουν τα μυστικά τους σε ένα ντοκιμαντέρ-δώρο σε κάθε σινεφίλ. Παρουσία της σκηνοθέτιδας. Απόλλων 21:00.
Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου
Ενώπιον Θεών και Ανθρώπων του Ξαβιέ Μποβουά (Γαλλία). Η αληθινή ιστορία ενός τάγματος Γάλλων μοναχών στην Αλγερία του ‘90, που αρχικά ζουν αρμονικά με τους Μουσουλμάνους γείτονες. Όμως όταν αρχίσει ο πόλεμος ανάμεσα στον Αλγερινό στρατό και τους φονταμενταλιστές, θα πρέπει να διαλέξουν ανάμεσα στο να φύγουν ή να γίνουν μάρτυρες της Πίστης τους. Μία συγκλονιστική ταινία για την Πίστη, την αδελφοσύνη, την Αγάπη και το Μαρτύριο, που κέρδισε το Βραβείο Καθολικής Εκκλησίας (Ecumenical Jury) του Φεστιβάλ Καννών. Αττικόν, 20:15.
Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου
Αποχαιρετισμός του Ντιτέκε Μένσικ (Ολλανδία, 1929). Η Γκρέις Ντάρμοντ γίνεται η πρώτη γυναίκα που κάνει τον γύρο του κόσμου με ζέπελιν. Στις 21 ημέρες του ταξιδιού γίνεται ηρωίδα του πιο αεράτου λαβ στόρυ της Ιστορίας. Σπάνιο αρχικό υλικό και αφήγηση από τα αυθεντικά ημερολόγια της ηρωίδας. Απόλλων 17:45.
Monsters του Γκάρεθ Έντουαρντς (Μεγάλη Βρετανία). Το Μεξικό βρίσκεται σε καραντίνα και οι στρατιώτες δίνουν καθημερινά μάχες με εξωγήινα τέρατα. Ο φωτογράφος Άντριου πρέπει να συνοδέψει την κόρη του αφεντικού του, Σαμάνθα μέχρι τα σύνορα των ΗΠΑ, διασχίζοντας την μολυσμένη κι επικίνδυνη περιοχή. Η καλύτερη ανεξάρτητη, sci-fi ταινία της χρονιάς εισβάλλει στην Αθήνα. Δαναός 1, 21:45.
Chatroom του Χιντέο Νακάτα (Μεγάλη Βρετανία) Αφού μας τρόμαξε με τα «Δακτυλίδια» του, ο Νακάτα μεταναστεύει στην Ευρώπη και σκηνοθετεί ένα θρίλερ με θέμα τα άδυτα του κυβερνοχώρου και τα επικίνδυνα παιχνίδια που παίζονται ακόμα και στα πιο αθώα chatrooms. Αττικόν, 22:30.
Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου
Τα Οπωροφόρα της Αθήνας του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Μία Αθήνα όπως δεν την έχουμε ξαναδεί ποτέ, γεμάτη με ολόγλυκα σύκα, αγκαθωτά φραγκόσυκα και βαθύχρωμα μούρα. Αστεία, πρωτότυπη και γεμάτη με τους ήχους, τα αρώματα, τις γεύσεις και τις cult φιγούρες της πρωτεύουσας. Παρουσία των συντελεστών. Αττικόν, 20:00.
Τέσσερεις Λέοντες του Κρίστοφερ Μόρις (Μεγάλη Βρετανία). 4 Άγγλοι πολεμιστές της τζιχάντ οργανώνουν μια θανατηφόρα τρομοκρατική επίθεση. Καυτή σάτιρα, δηλητηριώδες χιούμορ και μία σπάνια αίσθηση ισορροπίας στην καλύτερη κωμωδία της χρονιάς. Δαναός 1, 20:00.
Χαμένη Αρκαδία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ (ΗΠΑ). Ο κορυφαίος διευθυντής φωτογραφίας του Χόλυγουντ ταξιδεύει στην πελοποννησιακή γη μαζί με τον Νικ Νόλτε για να παραδώσει το περιπετειώδες ταξίδι δύο χαμένων εφήβων προς την ενηλικίωση. Παρουσία των συντελεστών. Δαναός 1, 22:30.
Buried του Ροντρίγκο Κορτές (Ισπανία). Ο Πωλ ξυπνάει μέσα σε ένα φέρετρο. Δεν ξέρει ποιος τον έβαλε εκεί, ούτε που είναι θαμμένος. Ένα κινητό και ένας αναπτήρας θα είναι τα μόνα του όπλα. Εκπληκτικό κινηματογραφικό επίτευγμα γυρισμένο εξ’ ολοκλήρου σε μία κάσα. Το πιο αναμενόμενο θρίλερ της χρονιάς. Αττικόν, 23:00.
Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου
Πήτερ Ίμπετσον του Χένρυ Χάθαγουεϊ (ΗΠΑ, 1935) Ο Πήτερ Ίμπετσον (Γκάρυ Κούπερ) καταδικάζεται σε ισόβια κάθειρξη και χάνει για πάντα την γυναίκα της ζωής του. Κάθε βράδυ όμως το ζευγάρι ανοίγει μία ιδεατή οπή στους τοίχους της φυλακής και συναντιέται σε ένα κοινό μαγικό όνειρο. Η αγαπημένη ταινία των σουρεαλιστών, υμνήθηκε από τον Μπρετόν μέχρι τον Μπουνουέλ και διατηρεί ακέραια την μαγνητική της επίδραση μέχρι σήμερα. Αττικόν, 17:30.
* Ο Γιώργος Πισσαλίδης έχει σπουδάσει σκηνοθεσία κινηματογράφου στην Σχολή Χατζίκου. Άρθρα, συνεντεύξεις και κριτικές του για τον κινηματογράφου έχουν δημοσιευθεί στο «Ποπ & Ροκ», την «Τόλμη» (περιοδικό της Αρχιεπισκοπής), την «Ελληνική Αγωγή», το «Τότε» κ.α., προβάλλοντας την ιδέα ενός δεξιού, πατριωτικού και χριστιανικού κινηματογράφου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου